Miroslav Holec
Premium

Hledání rovnováhy v modelech předplatného

Miroslav Holec   30. prosince 2024

Premium předplatná jsou morem dnešní doby. Z úst tvůrce obsahu to může znít provokativně. Technika pro tvorbu prakticky čehokoliv je nadosah každému i s relativně omezeným rozpočtem. A každý tvůrce má tak trochu pocit, že jeho obsah za těch pár korun stojí. Potíž je samozřejmě v tom, že trh s předplatnými už je hodně nasycený a uživatelé nemají prostředky k nákupu herohero každého tvůrce, na kterého narazí.

Pojďme se podívat na mou cestu světem předplatných. Na úvod se hodí zdůraznit, že vytvářím velmi specifický ale hodnotný obsah pro malou komunitu vývojářů. Má cílovka není více než 5000 lidí v ČR. Na druhou stranu podobný obsah nikdo v Česku nevytváří.

Level 1: Platba za video

Má první nabídka na webu byla založená na prodeji záznamů webinářů. Kdo se nestihl webináře zúčastnit, jednoduše si mohl koupit samostatný záznam. Platba za položku je podle mého názoru do dnešní doby to nejlepší, co může tvůrce nabídnout. A to zejména tvůrce, který vytváří obsah nárazově. Je to přesně můj případ. Jsou měsíce, kdy vytvořím několik hodin videa a jsou měsíce, kdy nevytvořím vůbec nic, protože na to nemám čas.

Když se ale nahromadí desítka videí, už je situace trochu horší. Jsou tu totiž zákazníci, kteří chtějí přístup ke všemu. A v tento moment už nákup jednotlivých položek není levný. Navíc některá videa stárnou vlivem novinek a je tak nezbytné nad obsahem trávit čas a nastavovat nad každým videem fér cenu. Jednoho dne mi došla trpělivost a spustil jsem nový model.

  • ✅ platba za každou položku
  • ⛔ technicky složitější, zejména bez registrací
  • ⛔ s větším množstvím obsahu drahé pro zákazníky

Level 2: Balíček vše v jednom

Dokonalý nápad. Prostě jsem vzal všechno co mám a zpřístupnil jako lifetime access balíček. Dokonalé řešení. Technicky už jsem nemusel řešit, kdo má k čemu přístup. Prostě kdo si koupil balíček, dostal přístup k veškerému obsahu. Cenotvorba je založená pouze na nastavení jediné ceny. Navíc balíček se dá snadněji prodávat i ve formě multilicencí pro firmy. Je to dokonalé jednoduché z hlediska správy.

Jenomže ani tato cesta nebyla konečná. Jednou jsem si našel čas a začal vytvářet nová videa. Velmi rychle mi došlo, že je vytvářím zdarma. S dalšími natočenými hodinami jsem ztrácel motivaci. Proč vlastně vytvářet obsah, který už nikdy nikdo finančně neohodnotí? Bylo to i nefér vůči těm, kteří si za mé služby platí v podobě školení. A tak jsem zase popošel o kus dále.

  • ✅ jednoduchý model pro zákazníka
  • ✅ snadná cenotvorba - cena za celý balíček
  • ✅ technicky jednoduché, lze to uřídit i manuálně
  • ⛔ jednorázový příjem, vhodný jen když už nevzniká nový obsah

Level 3: Roční předplatné

A tu jsem byl jednou nohou v předplatném. Roční formát jsem zvolil proto, že vytvářím méně obsahu a to nárazově. Nedávalo smysl, aby někdo první měsíc dostal přístup ke všemu a další měsíce nedostal nic. Navíc z pohledu programování je to nejkomplikovanější model, kvůli opakovaným platbám. Celkově se jedná o pořád jednoduché řešení z pohledu vývoje. Přístup k veškerému obsahu se omezí datem a předplatitelé se jednou za rok rozhodnou, zda si předplatné prodlouží. Podle množství vytvořeného obsahu pak lze aplikovat slevy. Kdo nenechá balíček propadnout, dostává za věrnost nižší cenu. Toto řešení je perfekto. Je to přesně to, co neumí žádné herohero ani patreon a podobné služby.

  • ✅ jednoduchý model pro zákazníka
  • ✅ snadná cenotvorba - cena za celý balíček
  • ✅ opakovaný příjem z předplatného
  • ⛔ implementačně nepatrně složitější
  • ⛔ složitější z pohledu prodeje, zákazník si musí balíček obnovit

Přesto všechno se občas našel někdo, kdo měl zájem jen o přístup k jednomu videu. A pak... přišla mi nabídka od YouTube.

CleanShot 2024-12-26 at 14.30.23@2x

Level 0: YouTube předplatné

Označení Level 0 není překlep, protože je to startovací a nejhorší level, se kterým přichází v dnešní době každý tvůrce. Já jsem se nechal po letech zlákat a udělal jsem stejnou hloupost také. Má očekávání byla taková, že sice přijdu o některá roční předplatná, ale zase se mi rozšíří cílová skupina. O to se měl postarat YouTube. Navíc jsem očekával, že předplatné si pořídí i ti, kteří mají zájem o jedno mé video nebo si chtějí jednou za čas přístup spustit, podívat se na má videa a poté dát od mého předplatného zase ruce pryč.

Spustit měsíční předplatné na YouTube bylo časově náročné a naprosto bez efektu.

Zpětná vazba je zhruba taková, že:

  • 👍 vývojář si raději koupí celoroční předplatné za výhodnější cenu
  • 👍 můj web je přehlednější než YouTube, kde se videa hůře hledají
  • 👍 mnoho vývojářů nemá na YouTube účet a nechce ho mít
  • 👍 ti, co nechtějí platit 1500 Kč za rok, nezaplatí ani 30 Kč na měsíc
  • 👍 vývojáři za sebe nechávají platit obvykle firmu a to na YouTube nelze
  • 👍 YouTube mi třetinu příjmů uzme pro sebe a publikum mi vůbec nerozšiřuje

Level 4: Firemní (doménové) předplatné

Firemní předplatné jsem spustil společně s YouTube a naprosto se osvědčilo. Cílem firemního předplatného je snížit cenu za jednoho posluchače. Proces jsem neautomatizoval ale nechal otevřený, takže s každou objednávkou pracuji individuálně. Zde je nutné zdůraznit, že v různých firmách jsou různě nastavené procesy. Někdo potřebuje potvrdit objednávku, někdo zaplatí zálohovku a někdo vyžaduje nejprvě zajistit přístup a po uskutečnění plnění vyžaduje daňový doklad. Aktuálně jsem zvolil takové řešení, že firma zakoupí určitý počet licencí a uživatelé se mohou volně registrovat na mém webu s doménovým účtem @firma.xyz). Přiřazení licence je automatické.

Firmám, které si u mě kupují pravidelně školení, nabízím zdarma prodloužení platnosti balíčků. Takže firma si reálně koupí jednou Premium předplatné a pokud si každý rok zakoupí firemní školení, dostane zdarma prolongaci na další rok.

  • ✅ jednoduchý model pro zákazníka - firmu
  • ✅ snadná cenotvorba - cena dle licencí ve formě tabulky
  • ✅ opakovaný příjem z předplatného
  • ✅ vyšší příjmy z firemních balíčků
  • ✅ lze zapojit do podnikání - loyalty
  • ⛔ implementačně složitější
  • ⛔ složitější z pohledu prodeje, zákazník si musí balíček obnovit

Budoucnost

Momentálně sleduji požadavky firem a podle toho ještě projde firemní předplatné drobnými vylepšeními. Už teď například vím, že by stálo za to umožnit pozvat i uživatele mimo doménu. Ne každý má firemní účet. Nicméně trochu to smrdí švarc systémem a ten se mi podporovat nechce.

Stejně tak mohu docela snadno zkombinovat roční předplatné a možnost nákupu jednotlivých videí. Vzhledem k tomu, že předplatné za rok není vysoké a často ho hradí firmy, přijde mi to trochu jako komplikace jinak pěkného a jednoduchého řešení. Uvidíme.

Co konkurence, herohero a ti ostatní?

Žádná konkurence není. Vývojáři obvykle mají několik předplatných. Některá se zaměřují na hudbu, jiná na filmy, na oblíbené tvůrce zábavního obsahu, podcastů a nebo jiná specifická témata. Mé předplatné stojí naprosto mimo, protože:

  • ho převážně kupují vývojářům firmy
  • je založené na roční bázi
  • ho lze zakoupit všemi možnými metodami
  • obsah je v českém prostředí unikátní

Závěr

Předplatné je skvělý nástroj, pokud najdete správný model, který funguje jak pro vás, tak pro vaše publikum. Moje zkušenost ukazuje, že klíčem k úspěchu je jednoduchost, flexibilita a porozumění specifickým potřebám zákazníků. Kombinace ročního předplatného a firemních licencí se ukázala jako ideální řešení, protože respektuje, kdo moji cílovou skupinu tvoří, a přináší opakované příjmy. Přestože je trh přeplněný, vždy se najde prostor pro kvalitní, unikátní obsah, který odpovídá potřebám uživatelů i firem.

Miroslav Holec | Pomáhám vývojářským týmům správně používat technologii .NET a vytvářet špičkové aplikace a REST služby.
ADNP
ASOCIACE